به گزارش خبرگزاری آوای ورزش، تیراندازی ایران در سال‌های اخیر رشد خوبی در دو ماده تفنگ و تپانچه داشته و توانسته است چندین سهمیه المپیک در لندن، ریو و توکیو بگیرد، هر چند که هنوز تیراندازان ایرانی موفق به کسب مدال المپیک نشده‌اند.

در حال حاضر ۶ تیرانداز ایرانی سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را در دو ماده تفنگ و تپانچه گرفته‌اند و باید کانون توجه فدراسیون باشند تا بتوانند تیراندازی ایران را صاحب مدال المپیک کنند، اما برگزاری مسابقات آزاد اهداف پروازی و ثبت نام از تیم‌ها برای راه‌اندازی لیگ اهداف پروازی نشان از تمرکز فداسیون بر روی این رشته که هیچ سهمیه‌ای برای ایران کسب نکرده است، دارد.

فدراسیون تیراندازی با مشکلات مالی روبه‌رو است، مشکلاتی که بخشی از آن می‌تواند مربوط به سرمایه‌گذاری بر روی رشته اهداف پروازی باشد که البته منجر به کسب سهمیه المپیک و یا مدال جهانی هم نشده است، اما با این وجود به نظر می‌رسد توجه و بودجه فدراسیون در سال منتهی به المپیک بر روی این رشته بیشتر متمرکز شده است.

روز گذشته اولین دوره مسابقات آزاد در سال ۹۹ در ماده اهداف پروازی انجام شد، همچنین با فراخوان فدراسیون حدود ۹ تیم برای لیگ این ماده ثبت‌نام کرده‌اند. البته هنوز زمان آغاز لیگ اهداف پروازی هم اعلام نشده اما مشخص است با ثبت‌نام از تیم‌ها برنامه‌ای برای آغاز رقابت‌ها وجود دارد.

در حال حاضر ملی‌پوشان تفنگ و تپانچه در ساعات اداری می‌توانند در حضور مربیان تیم ملی در مجموعه آزادی به تمرین بپردازند ولی اغلب تمرینات به صورت خشک و یا با حداقل مهمات انجام می‌شود. کمبود فشنگ، عدم پرداخت حقوق به ملی‌پوشان المپیکی، نبود برنامه برای آغاز مسابقات آزاد و لیگ از جمله مشکلاتی است که در دو رشته تفنگ و تپانچه بیشتر مشهود است و باید دید برنامه فدراسیون تیراندازی در این شرایط و در سال المپیک برای این دو رشته چیست؟

* فدراسیون برنامه‌ای برای کمبود فشنگ دارد؟

کمبود فشنگ یکی از مشکلات تیراندازان تفنگ و تپانچه طی سال‌های متمادی است اما اکنون با محدودیت پروازها به دلیل شیوع کرونا بیشتر از پیش تیم ملی را دچار چالش کرده است. البته به نظر می‌رسد تاکنون فدراسیون نتوانسته هیچ اقدامی برای این موضوع انجام دهد و برنامه‌ی مشخصی برای رفع این مشکل وجود ندارد. تیراندازان با فشنگ خیلی کم و به صورت قطره‌چکانی تمرین می‌کنند و اغلب تمرینات المپین‌ها به صورت خشک است.

* برنامه فدراسیون برای آغاز لیگ و مسابقات آزاد در تفنگ و تپانچه چیست؟

نبود مسابقه و رقابت یکی دیگر از چالش‌های تیراندازان المپیکی است. می‌توان این چالش را با برگزاری مسابقات داخلی و یا حضور در مسابقات بین‌المللی آنلاین رفع کرد اما تیراندازان المپیکی ایران بیش از ۶ ماه است که در هیچ مسابقه ای شرکت نداشته اند، حتی فدراسیون برخلاف اهداف پروازی هنوز برای آغاز لیگ تفنگ و تپانچه هم فراخوان نداده است.

*پرداخت نشدن حقوق به ملی‌پوشان المپیکی

در حالی که گفته شد علی‌نژاد معاون ورزش حرفه‌ای وزارت ورزش در بازدید از فدراسیون تیراندازی قول پرداخت حقوق دو میلیونی برای ورزشکاران المپیکی را از فدراسیون گرفته اما فدراسیون اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای پرداخت این حقوق ندارد. تیراندازی از جمله رشته‌های پر هزینه است و ملی‌پوشان برای انجام تمرینات بدون دغدغه نیاز به حمایت فدراسیون دارند.

این‌ها بخشی از مشکلات تیراندازان المپیکی است. انتظار جامعه ورزش از تیراندازی ایران با ۶ سهمیه کسب حداقل یک مدال المپیک است. اما المپین‌ها برای آمادگی ۱۰۰ درصد و کسب مدال در توکیو در وهله اول نیاز به توجه و حمایت متولی این رشته یعنی فدراسیون تیراندازی دارند. امید است که فدراسیون تیراندازی با برنامه‌ریزی، توجه و حمایت مقدمات حضور المپین‌ها در المپیک را بیشتر از پیش فراهم کند تا بتوانیم در توکیو شاهد بالا رفتن پرچم ایران در این رشته باشیم.