به گزارش آوای ورزش،پایان سال ۹۹ برای ورزش ایران با المپیکی شدن تنیس روی میز توسط نیما عالمیان همراه بود. این بازیکن در دیدار نهایی مسابقات انتخابی آسیای میانه با شکست دادن حریف ازبکستانی خود سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به دست آورد.

نیما عالمیان با کسب این سهمیه دومین حضور متوالی خود در المپیک را قطعی کرد اگرچه باعث کنار رفتن برادر بزرگترش از این بازی‌ها و بلاتکلیفی او برای سفر به توکیو هم شد.

نیما عالمیان پیش از دیدار نهایی مسابقات گزینشی المپیک در منطقه آسیای میانه، برادرش نوشاد را در دیدار نیمه نهایی شکست داد و در واقع با حذف او بلندترین گام برای المپیکی شدن را برداشت. این در حالی بود که نوشاد عالمیان تجربه بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو داشت و به نوعی امید اول تنیس روی میز ایران برای المپیک سی و دوم هم به حساب می‌آمد.

به خاطر رو در رویی با نیما و شکست مقابل او اما فاصله نوشاد عالمیان از این دوره بازی‌های المپیک دور شد مگر اینکه او با اتمام کامل رقابت‌های انتخابی در دیگر قاره‌ها و نهایی شدن رنکینگ جهانی بتواند این فاصله را به صفر برساند که البته آن هم در گرو اما و اگرهای زیادی است.

رقابت‌های تنیس روی میز در المپیک توکیو با حضور ۷۰ بازیکن در بخش انفرادی و ۱۶ تیم در هر یک از بخش‌های تیمی و میکس دوبل مردان و بانوان برگزار می‌شود. تا به امروز به واسطه برگزاری مسابقات انتخابی مختلف ترکیب هر ۱۶ تیم مشخص شده است. در بخش انفرادی هم ۵۸ سهمیه توزیع – بخش مردان – شده است. قرار است تکلیف سهمیه‌های باقی مانده در این بخش به واسطه برگزاری رقابت‌های گزینشی در سطح قاره اروپا (۵ سهمیه) و آمریکای لاتین (۴ سهمیه) کامل‌تر شود.

برگزاری این دو رویداد گزینشی برای خردادماه پیش بینی شده است. بعد از آن فدراسیون جهانی تنیس روی میز (ITTF) رنکینگ المپیکی خود را منتشر می‌کند تا بر اساس آن سهمیه‌های باقی مانده برای توکیو تعیین تکلیف شوند.

نوشاد عالمیان این شانس را دارد که از طریق رنکینگ جهانی صاحب سهمیه شود البته در شرایط خیلی پیچیده و با وجود رقیبانی مانند «کمال» هندی و «گراسیمنکو» قزاقستانی که در رده بندی جهانی جایگاه بهتری از او دارند.‌

همین مسئله المپیکی شدن نوشاد عالمیان از طریق رنکینگ جهانی را سخت و غیرقابل پیش بینی کرده مگر اینکه رقیبان آسیایی‌اش از این طریق کسب سهمیه کنند و اینگونه راه را برای کسب مجوز او به عنوان ششمین پینگ پنگ باز قاره آسیا باز کنند.

تنیس روی میز آسیا در المپیک توکیو ۶ سهمیه خواهد داشت که تا کنون ۵ سهمیه آن توزیع شده است. طبق مصوبه هیات اجرایی کنفدراسیون آسیا، سهمیه ششم به بهترین بازیکن قاره – طبق رنکینگ- که سهمیه نگرفته، اختصاص پیدا می‌کند. البته اینکه تکلیف سهمیه ششم باید قبل از خردادماه و انتشار رنکینگ تعیین کننده ITTF مشخص شود یا بعد از آن هم موضوعی دیگری است که وضعیت نوشاد عالمیان را برای گرفتن مجوز سفر به توکیو مبهم و پیچیده می‌کند.

در هر صورت اینکه تنیس روی میز ایران فعلاً با تک سهمیه نیما عالمیان حضور خود در المپیک توکیو را قطعی کرده است. این رشته در المپیک ریو با دو نماینده در بخش مردان و یک نماینده در بخش بانوان حضور داشت. در المپیک لندن هم تنیس روی میز ایران در بخش بانوان نماینده داشت اما برای المپیک توکیو هیچ امید و راه نرفته‌ای برای المپیکی شدن بانوان باقی نمانده است.

بدین ترتیب تمام امید تنیس روی میز ایران است که با دو سهمیه مردان در المپیک توکیو شرکت کند که محقق شدن آن در گرو عبور نوشاد عالمیان از راه پر پیچ و خم باقی مانده است که اگر نتواند به سلامت از آن بگذرد، تنیس روی میز باید بعد از دو دوره، حضوری تک نفره در المپیک داشته باشد.