به گزارش خبرگزاری آوای ورزش ،میرزاآقابیک که سابقه اجرایی ۳۰ ساله در اداره تربیت‌بدنی تهران را دارد، بر این عقیده است که وقتی بودجه از دولت باشد، حاتم طایی شدن کاری ندارد و اگر امروز فسادی در یک بخش ورزشی دیده می‌شود، به همین دلیل است.

حاتم طایی شدن کاری ندارد
رئیس انجمن راگبی در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه ورزش اظهارداشت: آنها تلاش خود را کرده‌اند اما نتوانسته‌اند خواسته‌های جامعه ورزش را بطور کامل پوشش دهند. باید یک بازنگری در قوانین قدیمی کشور انجام شود که امیدوارم در مجلس این اتفاق رخ دهد. چون قوانین ما مربوط به گذشته بوده و بسیار دست‌وپاگیر است و با شرایط امروز همخوانی ندارد.
باید نهادهای غیردولتی ورزشی را بیشتر فعال کنند زیرا با دولتی بودن ورزش، نمی‌توان به انتظارها از موفقیت پاسخ داد. به نظرم فدراسیون‌ها برای عملکرد بهتر، قوی‌تر و شفاف‌تر، به یک نهاد غیردولتی تبدیل شوند و در کنار آن دولت می‌تواند کم‌کم کمک‌هایی خود را حذف کند و فدراسیون‌ها خودکفا شده و براساس تعداد، فعالیت‌ و به میزان پیشرفت‌شان درآمد و هزینه داشته باشند.
وقتی بودجه از دولت باشد، حاتم طایی شدن کاری ندارد و اگر امروز خدای ناکرده در فدراسیون‌ها مشکلات و فسادی را می‌بینید، به همین دلیل است؛ اما این قوانین باید طوری باشد که نظارت عالیه وزارت ورزش و دستگاه‌های نظارتی و حکومتی بر عملکردشان با دقت‌ بیشتری صورت پذیرد.

دبیر سابق کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش ادامه داد: برای بررسی عملکرد و نقاط قوت و ضعف،‌ باید شرایط کشور در چهار سال اخیر را مورد توجه قرار داد. مثالی هست که می‌گویند؛ «پیش از آنکه راه رفتن کسی را قضاوت کنی کمی با کفش‌های او راه برو و بعد قضاوتش کن.»
کشور اکنون با شرایطی مواجه است که سابقه نداشته؛ با وجود تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف اقتصادی و …، تحریم‌ها بر مردم و دولت اثرگذار بوده و نمی‌توانیم بگوییم تحریم‌ها کاغذ پاره است. شیوع بیماری کرونا نیز بر مشکلات افزوده است.

عدم به کارگیری پیشکسوتان و نخبگان ورزش
میرزاآقابیک یکی از دلایل مشکلات کنونی در ورزش کشور را «به‌کار نگرفتن پیشکسوتان و نخبگان ورزش» دانست و افزود: به‌طور مطلوب از افراد با تجربه استفاده نشده است؛ همچنین در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اتاق فکر قوی‌ نداریم. این بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنهاست که تاکنون به آن توجهی نشده است.
وقتی بحث به کارگیری بازنشسته‌ها پیش آمد، سوژه‌ای شد برای آنکه بگویند نباشند؛ قرار نیست بازنشسته‌ها کار کنند، بلکه می‌توانند مجانی مشاوره دهند… مگر کسی که مشاوره می‌دهد، یا هر فردی که عاشق این کار است، برای پول می‌رود که بحث استخدامی یا به کارگیری بازنشسته را مطرح می‌سازند؟

تبدیل فدراسیون‌ها به یک نهاد مردمی غیر دولتی
دبیرکل دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی، برای پیشرفت ورزش پیشنهاد کرد: نهادهای غیردولتی به شکل قوی حضور داشته باشند و فدراسیون‌ها نیز به یک نهاد مردمی غیردولتی تبدیل شوند.
وی افزود: موضوع دیگر، انتظارها و خواسته‌های برخی نمایندگان مجلس در استان‌هاست که مدیران ورزشی مورد نظر خود را تحمیل می‌کنند که هیچ سابقه کاری ندارند؛‌ در واقع از این راه برای فشار بر وزیر و حتی استیضاح استفاده می‌کنند. این باعث لطمه شدید به عرصه ورزش کشور شده است.
موضوع دیگر اینکه،‌ هزینه فدراسیون‌ها از درآمد و بودجه‌های آنها بیشتر است. شما فدراسیونی را ببینید که به طور مثال بودجه آن ۲ میلیارد تومان است که ۹۰۰ میلیون آن فقط هزینه حقوق و دستمزد می‌شود! کجای دنیا چنین چیزی می‌بینید که افراد شاغل در تشکیلات‌ آنها، حقوق‌شان را از بودجه فدراسیون دریافت می‌کنند. به همین دلیل،‌ وقتی به نهاد غیردولتی تبدیل شوند، شاهد چنین وضعیتی نخواهیم بود. مجموعه مدیریت ورزش باید به سمت خصوصی‌شدن برود، چون بخش خصوصی بی‌حساب و کتاب هزینه نمی‌کند و برای برگشت سرمایه اندیشه دارد.