به گزارش آوای ورزش،این روزها بحث امور باشگاه داری در روزهای کرونایی بسیا مورد توجه قرار دارد تا جایی که بسیاری از باشگاه ها با ضرر بسیاری مواجه شدند،در ادامه گفت و گویی داریم با دکتر میرزا آقابیک کارشناس خبره وزارت ورزش و جوانان و عضو انجمن باشگاه داران در خصوص شرایط این روزهای باشگاه های ورزشی کشور.

آقای دکتر میرزا آقا بیک اینروزها در شرایط همه گیری کرونا اوضاع باشگاههای ورزشی که بصورت خصوصی در سطح تهران و شهرستانها فعالیت میکنند چگونه است ؟

با توجه به شیوع کرونا متاسفانه باشگاههای ورزشی مورد اشاره بیشترین آسیب را متحمل شده اند بدون آنکه از سوی سازمانهای زیربط حمایتی صورت بگیرد.
_آیا آمار دقیقی از باشگاههایی که متضرر شده اند در دست میباشد ؟
باشگاههای ورزشی تنها بنگاههای خصوصی هستند که دولت بدون اینکه ریالی سرمایه گذاری کند توانسته اند بخش اعظمی از بار سنگین اشتغال زایی ، تولید سلامت و پرورش جسم و روح افراد جامعه را بدوش بکشد اما متاسفانه در زمان کرونا کمترین توجهی به این بخش صورت نگرفته و یا اگر نیم نگاهی هم انجام شده آن هم بصورت سیاه و سفید بوده و بس و اینک آمار ذیل تقدیم دوستداران ورزش و مسئولین میگردد.
از۳۲ هزار باشگاه فعال در سطح کشور ۲۵ هزار باشگاه دارای مجوز رسمی میباشند که ۱۵۰هزار نفر فقط در جدول مربیان ( زن و مرد ) مشغول بکار بوده اند و اگر هر باشگاه۲۰ پرسنل ( زن و مرد ) را در رده های مختلف اداری استخدام کرده باشند با عددی برابر با نیم میلیون نفر مواجه می شویم که بخاطر تعطیل شدن باشگاهها شغل و منابع مالی خود را از دست داده و کاملا بیکار شده اند ، حالا شما تصور کنید این حجم از بیکاری آن هم فقط در بخش خصوصی چه مبزان آسیب های اجنماعی را برای دولت ، خانواده ها و حتی اجتماع بهمراه خواهد داشت و بخاطر عدم حمایت منطقی و کارشناسی شده از سوی دولت ۱۵۰ باشگاه کاملا تعطیل شده و یا تغییر شغل داده اند در حالی که دولت نوید اعطای وام به باشگاه داران را داده بود که جالب است بدانید از کل این باشگاهها تنها تعداد محدودی از آنها توانسته اند وام فوق را دریافت کنند که تعدادشان از انگشتان دو دست فراتر نمیرود.
-آقای دکتر همین ۱۰ باشگاهی که توانسته اند وام مورد اشاره را دریافت کنند شرایط بازپرداخت شان چگونه صورت میگیرد ؟
در ابتدا بازپرداخت وام با ۶ ماه استراحت بوده که متاسفانه از ماه اولِ دریافت وام،بازپرداخت نیز شروع شده ، حالا دقیقا همین نکته جای سوال دارد چگونه میتوان وامی را بخاطر کرونا به مالک یک باشگاه اعطا کرده و همزمان با تعطیلی پیاپی باشگاهها طبق دستورالعمل ستاد کرونا بازپرداخت وام نیز انجام بگیرد ؟
_در شرایط کرونا که همگان شاهد بوده اند باشگاهها عملا فعالیتی نداشته و تعطیل بوده اند ماجرای اخذ ارزش افزوده و مالیات چگونه محاسبه و دریافت میگردد؟
همانگونه که مطلعید سابقا هیچ گونه مالیات و ارزش افزوده ای به باشگاههای ورزشی تعلق نمیگرفت اما متاسفانه همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ شاهد بوده این که بصورت سلیقه ای هم مالیات و هم ارزش افزوده از برخی باشگاههای ورزشی دریافت گردیده است حال این سوال مطرح می شود چگونه دولت برای شرایط کرونا به برخی ازباشگاهها وام میدهد و کمی آن طرف تر بخش دیگری از همان دولت از همین باشگاهها مالیات و ارزش افزوده اخذ میکند ؟
_پیشنهادی برای حل این معضل در راستای بهتر شدن شرایط باشگاههای مد نظردارید ؟
بله قطعا ، اما تا زمانی که در مراجع تصمیم گیرنده برای ورزش خصوصا باشگاههای ورزشی نماینده ای حضور نداشته باشد درب بر همین پاشنه ای خواهد چرخید که تاکنون شاهد بوده ایم و این روند چیزی جز ضرر و زیان بهمراه نداشته و نهایتا اتفاقی جز تعطیلی و یا تغییرشغل از جانب مالکان را نمی توان متصور بود که امیدواریم مسئولین کشور اعم از وزیر ورزش ، ستاد کرونا ، ستاد پیشگیری از بحران های اجتماعی ، اداره مالیات ، سازمانهای زیربط و حتی هیات دولت می توانند با اندکی توجه به بخشی که بدون یک ریال دریافتی از بودجه دولتی بار سنگینی از اشتغال زایی و تولید سلامت را بدوش میکشند مرهمی بر زخم هایشان باشند.
الناز حسینی