به گزارش آوای ورزش و به نقل از روابط عمومی انجمن راگبی علی استیکی در مصاحبه ای با سایت ایتالیا در مورد ورزش راگبی و راگبی ایران اینگونه عنوان کرد:

برای شروع ، می توانید در مورد ورود خود به ایتالیا و آغاز کار خود در راگبی بگویید؟

اول از همه سلام به همه ، و از این گپ متشکرم. من از ۶ سالگی به اتفاق خانواده ام به ایتالیا آمدم ، به لطف پدرم که صاحب مشاغل است و قبلاً با اروپا کار می کرد. بنابراین ما به ایتالیا ، دقیقاً در مودنا نقل مکان کردیم ، جایی که پدر و مادرم به کار خود ادامه دادند و ما بچه ها تحصیلات خود را شروع کردیم. در مورد من ، وقتی ۷ ساله بودم و راگبی را کشف کردم ، ورزش را شروع کردم.

شما به تازگی یک فصل عالی را در ایتالیا با لاتزیو سپری کرده اید. آیا در آینده قصد دارید کار خود را در خارج از کشور ادامه دهید؟ مثلاً در فرانسه ، انگلیس ، روسیه ، رومانی یا کشور دیگری؟
یک سال بسیار عجیب و غریب بود ، با این بیماری کوید در آینده ، من واقعاً دوست دارم تجربه ای در خارج از کشور داشته باشم ، به ویژه در کشورهایی که از راگبی به روشی کاملاً متفاوت لذت می برند.

بسیاری از مسابقات در آسیا به دلیل همه گیری ویروس کرونا لغو شده است. تیم ملی ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون یک مسابقه بین المللی انجام نداده است. آیا هنوز علاقه دارید پیراهن ایران را برای سال ۲۰۲۲ بپوشید؟

متأسفانه ، این همه گیری ویروس کرونا باعث کاهش و توقف بسیاری از رویدادها شده است ، همانطور که گفتید، با این حال، من امیدوارم و امیدوارم که ۲۰۲۲ سالی پر از راگبی برای همه باشد. در مورد پوشیدن پیراهن ملی ، همیشه یک افتخار و یک امتیاز است. من با فدراسیون ایران در ارتباط هستم ، که یک پروژه عالی برای آینده دارند ، اکنون منتظر می مانیم ببینیم اولین مسابقات ۱۵ نفره رسمی چه زمانی برگزار می شود.

راگبی ایرانی به خصوص در بین زنان در حال رونق است. اما ورزش راگبی فاقد زیرساخت در کشور است. فکر می کنید یک استادیوم ملی راگبی را در آینده نزدیک می توانید ببینید ، همانطور که در حال حاضر در نپال و مالزی اتفاق افتاده؟

راگبی در ایران جوان است و چند سالی است دوباره راه اندازی شده ، و به سرعت کار می کند ،و این مهم به لطف کار رئیس انجمن آقای میرمهدی حسینی و همکار نزدیک ایشان دکتر حسن میرزاآقابیک ، که اکنون در هیات رئیسه و مشاور عالی ، و سایر همکاران و مربیان و بازیکنان انجام میگردد. و راگبی ایران در جاده موفقیت قرار دارد زیرساخت ها در حال بهبود است ، مدتی زمان لازم است تا بهتر شود، اما من فکر می کنم که در آینده نزدیک یک استادیوم کامل راگبی در زمین شماره ۴ آزادی ایجاد شود که فقط به راگبی اختصاص داده شود.

چندین بازیکن ایرانی الاصل در اروپا درخشیده اند،البته جوش نویدی ، بازیکن ملی پوش ولزی ، پدر ایرانی و مادر ولزی دارد که از سال ۲۰۱۰ در تیم کاردیف بلوز بازی می کند. آیا فکر می کنید ایران می تواند به بازیکنان دو ملیتی برای انتخاب آنها اعتماد کند؟ مثل فیلیپین؟

در حال حاضر برخی از بازیکنان دارای دو تابعیت هستند که در خارج از ایران در مسابقات قهرمانی مهم بازی می کنند. در آینده ، من فکر می کنم که تعداد آنها افزایش یابد ، زیرا بسیاری از ایرانیان دارای دو تابعیت هستند که در سراسر جهان راگبی بازی می کنند و قطعا خیلی ها مثل من دوست دارند برای تیم ملی ایران بازی کنند.

سرانجام ، شاهد ایجاد مسابقات قهرمانی منطقه ای حرفه ای در سال های اخیر در آمریکای جنوبی و اکنون در اروپا هستیم. آیا می توانیم روزی امیدواریم که یک رقابت حرفه ای در غرب آسیا با باشگاه هایی از امارات متحده عربی ، قطر و ایران و… ایجاد شود؟

ایده آل و درست است اگر آنها بخواهند به رشد باورنکردنی راگبی در آسیا کمک کنند تا تعداد بیشتری از ملت های جهان ورزش ما را دنبال کنند. ایران چندین بار از راگبی آسیا خواسته است تا مسابقات باشگاهی آسیا را برگزار نماید همانند برخی از رشته های دیگر ، بنابراین خواهیم دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.