یه گزارش آوای ورزش، تور دوچرخه سواری بین المللی ایران – آذربایجان پر سابقه‌ترین تور در ایران محسوب می‌شود که برای دومین سال متوالی لغو شد. سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا، از مهر ۹۹ به نیمه اول سال ۱۴۰۰ منتقل شد و اکنون هم با توجه به این که اوضاع شیوع ویروس کرونا در ایران نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه بدتر هم شده است، بنابراین در سال ۲۰۲۱ هم برگزار نمی‌شود و برای ثبت نام این تور برای سال آینده ابتدا باید بدهی ۹ هزار یورویی به اتحادیه جهانی تسویه شود.

رسول هاشم کندی،در مورد بدهی چند هزار یورویی به اتحادیه جهانی دوچرخه سواری، بیان کرد: بدهی چند ساله بابت تست‌های دوپینگی که در تور گرفته شده است به اتحادیه جهانی دوچرخه سواری داریم که مبلغ آن ۹ هزار یورو است و برای ثبت نام تور برای سال آینده ابتدا باید این بدهی را تسویه کنیم. ما به نادو ایران نامه ارسال کرده‌ایم اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم. این هزینه مربوط به تست‌ها ی دوپینگ است و مشخص نیست که متولی آن نادو یا اداره کل ورزش و جوانان استان یا فدراسیون بوده و از این رو هزینه آن باقی مانده است.

در همین رابطه غلامرضا نوروزی، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت هزینه تست‌های دوپینگ تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی ایران – آذربایجان بر عهده ستاد ملی مبارزه با دوپینگ است؟ اظهار کرد: ایران نادو، هیچ مسوولیتی در قبال تورهای بین‌المللی ندارد و فدراسیون دوچرخه سواری باید در این رابطه پاسخگو باشد.

او ادامه داد: در رابطه با تست دوپینگ هرکجا ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) مسوولیت مدیریت نتایج تست دوپینگ را بر عهده داشته به وظیفه خود عمل کرده و هزینه‌های مربوطه به آزمایشگاه‌های خارجی پرداخت شده است.

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) تاکید کرد: اگر ایران نادو مسوولیتی در قبال تست‌های دوپینگ تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی ایران – آذربایجان بر عهده داشت، باید این سوال را مطرح کرد که این نمونه‌ها از سوی ایران نادو به کجا ارسال شده است و از چه مسیری مدیریت نتایج صورت گرفته است؟

نوروزی با بیان این که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در جریان تست‌های دوپینگ تور دوچرخه سواری بین‌المللی ایران – آذربایجان نیست، عنوان کرد: فدراسیون پزشکی – ورزشی در این مسابقات صرفا افسر کنترل دوپینگ داشته و در این مسابقات ناظر اتحادیه جهانی دوچرخه سواری وجود داشته و مسابقات از نمانیده آنتی دوپینگ و ناظر پزشکی برخوردار بوده است و تست‌های دوپینگ را خودشان انجام و جهت مدیریت نتایج سایر اقدامات را انجام داده‌اند.