به گزارش خبرگزاری آوای ورزش،«آزاده معینی» اظهار داشت: با توجه به بحران کرونا شرایط در همه جای دنیا غیرقابل پیش‌بینی است. هر چند تیم ملی خیلی از کشورها تعطیل نیست و الان هم یک سری از مسابقات به صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌شود اما تا بازیکنان تمرینات حضوری را در اردو انجام ندهند به آن سطح از آمادگی نمی‌رسند.

وی افزود: اکنون مدارس با وجود آنکه غیر قابل کنترل هستند، باز شده‌اند و ورزش هم بخشی از کارهای روزمره است و با این شرایط خیلی از بازیکنان بی‌انگیزه شده‌اند. اگر لیگ برتر هم تعطیل شود و بازیکنان تمرینات را انجام ندهند، خیلی ضربه می‌خورند زیرا همواره نسبت به مردان کمرنگ‌تر دیده شده‌اند و بیشترین ضربه به ملی‌پوشان وارد می‌شود.

کارشناس بسکتبال عنوان کرد: فدراسیون باید بودجه مشخصی را برای ملی‌پوشان در نظر بگیرد. اگر اردوها طولانی شود، بهتر است تا هر ۲ ماه اردوها را برگزار کنند و از آنان تست بگیرند و بازیکنان را به مدت یک هفته در اردو نگاه دارند و به نظرم مشکلی برای آنان به وجود نمی‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود بحران کرونا و در صورت برگزاری مسابقات گزینشی ۲۰۲۱ ملی‌پوشان موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شوند یا خیر، گفت: در بخش زنان بعید بدانم موفق به کسب سهمیه شویم و این خیلی بَد است که اینگونه نظر بدهم. هنوز تیم ملی بسکتبال زنان جای کار دارد. گرچه اردوها به روزتر شده اما تیم ملی دیدارهای تدارکاتی مناسبی ندارد.

معینی یادآور شد: تیم ملی بسکتبال مردان در تورنمنت‌های مختلفی شرکت می‌کند و این موضوع تنها مختص تیم ملی بزرگسالان نیست چرا که شرایط حضور در رقابت‌های بین‌المللی شامل سایر رده‌های تیم‌های ملی مردان نیز است. اما در بخش زنان تاکنون این اتفاق نیفتاده و دختران مجبور هستند تا تمرین کنند و مستقیم وارد بازی‌های رسمی شوند. بسکتبال زنان همواره پشت درهای بسته بود و هیچ میدانی ندیده است و برای آنان سخت است تا وارد بازی رسمی شوند.

 

وی ادامه داد: سرمربی خارجی می‌تواند خیلی به تیم ملی کمک کند و اگر هم شرایط آن هم مهیا نیست، بهتر است از دانش مشاوران فنی مرد در این زمینه استفاده کنیم. زیرا زنان ما با پوشش اسلامی تمرین می‌کنند و مشکلی ندارند. متاسفانه مربیان و مدرسان بسکتبال در فضای بسته‌ای رشد کرده‌اند و اگر بتوانیم سطح زنان را به مردان نزدیک کنیم، پیشرفت خیلی بزرگی خواهیم داشت.

این کارشناس بسکتبال همچنین در خصوص شیوه برگزاری لیگ برتر تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا، بهتر است تا مسابقات لیگ به صورت متمرکز برگزار شود. می‌توان بازی‌ها را به صورت رفت و برگشت برگزار کرد اما سلامت بازیکنان در اولویت است. علاوه بر آن کار برای تیم‌های ضعیف‌تر سخت می‌شود زیرا ورودی لیگ بیشتر شده و باید هزینه‌های تست کرونا را هم بپردازند. اگر حامی مالی ضعیف باشد هزینه رفت و آمد هم برای آنان دشوار می‌شود و با این شرایط برگزاری مسابقات به صورت رفت و برگشت غیر حرفه‌ای است و بهتر است تا متمرکز لیگ برگزار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر فدراسیون قانونی برای جذب تعداد خاصی از ملی‌پوشان می‌گذاشت بهتر بود یا خیر، گفت: در این زمینه در بخش زنان نمی‌توانیم خیلی مانور دهیم چون حامی مالی نداریم اما در بخش مردان اگر هفت حامی مالی وجود دارد همه آنان قوی هستند و می‌توانند تعداد معینی از ملی‌پوشان را جذب کنند. در صورت وجود چنین قانونی در حق بازیکنان اجحاف می‌شود و باقی ملی‌پوشان باید کجا بروند. بسکتبال آینده شغلی آنان است و امسال هم ملی‌پوشان در تمامی تیم‌ها پخش شده‌اند و اطمینان دارم لیگ جذابی خواهیم داشت.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر زنان در بخش دیگری عنوان کرد: ملی‌پوشان به صورت مجازی تمرین می‌کنند و فیلم‌های تمرین را برایم می‌فرستند. در جلسه‌ای از فدراسیون درخواست کردیم تا بودجه‌ای به ما بدهند تا این بازیکنان را وارد اردوی سه روزه یا مسابقات قهرمانی کشور کنیم. آنان بیشتر نیاز به انگیز دارند چون شرایط تمرین کردن برای بازیکنان سخت است و در هزینه رفت و آمد هم مشکل دارند.