به گزارش آوای ورزش؛ وقتی در دهه ۱۹۶۰ میلادی اتحادیه جماهیر شوروی سابق، رقابت های بین المللی جام تفلیس را برگزار کرد، کمتر کسی تصور می کرد روزی این مسابقات بین المللی رونق گرفته و شاهد استقبال کشورهای جهان از آن باشیم.

هدف از برگزاری این مبارزات، ارزیابی سرمایه های کشتی شوروی و شناخت رقبای خارجی بود. این مسابقات همه ساله و به فاصله ۶ ماه قبل از المپیک و مسابقات جهانی برگزار می شد.

بعد از جام تفلیس بود که کشورهای جهان با برگزاری تورنمنت های بین المللی، میزبان کشورهای صاحب کشتی شدند. یکی از این تورنمت ها جام یاشار دوغو ترکیه است.

جام یاشار دوغو ترکیه یکی از کاپ های بین المللی معتبر است که کشتی گیران ایران از مشتریان پروپا قرص آن هستند. امسال تیمی جوان رهسپار این مسابقات شد که عملکرد رضایت کننده ای از خود بر جای گذاشت.

اگر چه کسب مدال در چنین رقابت هایی نمی تواند به تنهایی معیار صحیحی باشد اما کسب ۳ مدال طلا و یک برنز توسط دلاوران جوان ایرانی در این جام باعث دلگرمی است.

از نتایح قابل توجه می توان به عملکرد قابل قبول امیرمحمد یزدانی، کشتی گیر جویباری اشاره کرد. وی پس از ۳ برد پی در پی در فینال با اقتدار مقابل جیمز گرین، نایب قهرمان جهان و دارنده نشان برنز دنیا از آمریکا ظاهر شد و با برتری فاتح این مسابقه شد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم، محمدحسین محمدیان نیز خوب ظاهر شد و در فینال در یک مبارزه نفسگیر و نزدیک ۴ بر ۳ از سد جبرائیل اف دارنده مدال برنز جهان و قهرمان اروپا از روسیه گذشت و نشان طلا را به سینه زد.

در وزن ۹۲ کیلو هم احمد بذری پس از پشت سر گذاشتن حریفان در فینال، ارهان یالاجی برنده مدال برنز زیر ۲۳ ساله جهان از ترکیه را ۶ بر یک شکست داد و بر سکوی اول ایستاد.

در وزن ۷۹ کیلو، علی سوادکوهی هم موفق به دریافت مدال برنز شد. در سایر اوزان سیدعلی عظیمی در ۵۷ کیلو، سعید انوری و محمدباقر یخکشی در ۶۱ کیلو، مرتضی قیاسی در وزن ۶۵ کیلو، علی اکبر فضلی در ۷۰ کیلو، محمدصادق فیروز پور در ۷۴ کیلو و علی منصوری و مجتبی اصغری در ۸۶ کیلو دستشان از رسیدن به مدال کوتاه ماند.

در یک بررسی اجمالی می توان گفت حضور در جام یاشار دوغو که از مسابقات رنکینگ اتحادیه جهانی است. کلاس خوبی برای مربیان و کشتی گیران بود تا شناخت خوبی از نقاط ضعف و قوت کشتی گیران در استانبول شناسایی شود.

 

اکبر فیض