به گزارش خبرگزاری آوای ورزش، پانزدهم آبانماه سال جاری رقابتهای لیگ برتر بسکتبال ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت نیمه متمرکز در تهران برگزار می شود. طی جلسه هماهنگی لیگ برتر بسکتبال شانزده تیم برای حضور اعلام آمادگی کردند اما هنوز تعداد تیم ها مشخص نیست و ممکن است از تعداد شرکت کنندگان کم و یا بر آن اضافه شود.

  • حضور نماینده جدید خوزستان در لیگ برتر

چندی پیش رئیس هیات بسکتبال استان خوزستان از موافقت فدراسیون بسکتبال با حضور نماینده جدیدی از استان خوزستان در لیگ برتر خبر داد. تیم ” آفتاب زاگرس” به عنوان نماینده شهر اهواز در لیگ برتر تیمداری می کند و با توجه به مصاحبه رئیس هیات خوزستان گویا این تیم قرار است با بازیکنان جوان و بومی حضور یابد. پیش از این حماد سامری سرمربی پالایش نفت آبادان به عنوان دیگر نماینده این استان با جذب بازیکنان ملی و ستاره ها تیم قدرتمندی را تشکیل داد و یکی از مدعیان قهرمانی لیگ امسال است. محمد حسن زاده، سعید داورپناه، امیر صدیقی، رسول مظفری و آرن داوودی از بازیکنان مطرح تیم پالایش نفت آبادان هستند که امسال با پیراهن این تیم به میدان می روند.

از سوی دیگر هفته های گذشته پس از انصراف باشگاه باسابقه پتروشیمی از حضور در لیگ برتر با تلاش مسئولین و بازیکنان بومی مطرح استان خوزستان همچون علی دورقی و حامد حدادی خبر بازگشت این تیم به لیگ داده شد. اما هنوز تیمداری این باشگاه در لیگ برتر مشخص نیست.

 

  • دو بازیکن نسل طلایی در یک تیم

باشگاه مهرام به عنوان پرافتخارترین تیم بسکتبال کشور، امسال دست به تغییرات بزرگی زده است. در شرایطی که انتظار می رفت مهرامی ها همچون روال همیشگی خود با مصطفی هاشمی پا به میدان مسابقات بگذارند، سکان هدایت این تیم به علی آرزومندی سرمربی تیم ملی نوجوانان واگذار شد. آرزومندی پیش از این سابقه حضور روی نیمکت تیم مهرام به عنوان مربی و همچنین سرمربیگری تیم دسته یکی مهرام را در کارنامه خود دارد. این تیم با حفظ بازیکنانی همچون صمد نیکخواه بهرامی، آرمان زنگنه و امیرحسین خندانپور، با میثم میرزایی، حامد حسین زاده و محمد اجاقی قرارداد امضا کرده است. از دیگر نکات قابل توجه حضور مجدد مهدی کامرانی ستاره اسبق تیم ملی و یکی از بازیکنان باقی مانده از نسل طلایی است. کامرانی چند سال پیش در مصاحبه ای از باشگاه مهرام شکایت کرده بود و مدعی بود افتخارات به دست آمده توسط این باشگاه با تقلب بوده و آنها را جزو افتخارات ورزشی خود به حساب نمی آورد. با اینحال این بازیکن بار دیگر با پیراهن تیم مهرام به میدان خواهد رفت.

  • بازگشت مدعی قهرمانی با سرمربی تیم ملی

مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران امسال نیز هدایت تیم شهرداری گرگان را برعهده دارد. این تیم سال گذشته در مرحله مقدماتی در جایگاه نخست جدول رقابتها ایستاد و هوادارانش مدعی بودند که باید در فصلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه کاره تعطیل شد، به عنوان قهرمان معرفی گردد. همین امر باعث ایجاد ناراحتی بین مسئولین باشگاه شهرداری گرگان و فدراسیون بسکتبال شد تا جاییکه گرگانی ها صحبت از عدم حضور در لیگ برتر می کردند. گفته می شود یکی از علل تصمیم برای تغییر سرمربی تیم ملی مربوط به این حواشی است. با این حال فدراسیون بسکتبال چندی پیش قرارداد خود را با مهران شاهین طبع تمدید کرد و تیم ملی بسکتبال کشورمان با هدایت این سرمربی به رقابتهای المپیک خواهد رفت. شهرداری گرگان امسال با بازیکنانی همچون محمد جمشیدی، روزبه ارغوان، کیوان ریاعی، علیار نجفی، سینا واحدی و پری پتی بازیکن خارجی فصل قبل خود در رقابتها شرکت خواهد کرد.

 

  • بازگشت کوهیان به ذوب آهن اصفهان

با شروع فصل نقل و انتقالات باشگاه ذوب آهن نخستین باشگاهی بود که به جذب بازیکن پرداخت. این تیم پس از آنکه در فصل گذشته نتوانست رضایت هواداران خود را جلب کند، امسال با سرمربی اسبق و دیرینه خود فرزاد کوهیان بار دیگر پا به میدان رقابتها خواهد گذاشت. کوهیان پس از عقد قرارداد با باشگاه ذوب آهن اقدام به یارگیری کرد و با سجاد مشایخی، فرید اصلانی، محمد ترابی، محمدرضا اکبری، محمد یوسفوند، محمدرضا بهرام زاد و مجید رحیمیان به توافق رسید. از اردوی اصفهان شنیده می شود که بیماری کووید ۱۹ گریبانگیر ذوبی ها شده و تعدادی از بازیکنان این تیم به کرونا مبتلا شده اند.

 

  • هاشمی و کاظمی به شیمیدر پیوستند

مصطفی هاشمی سرمربی فصل قبل مهرام تهران در لیگ امسال سکان هدایت تیم شیمیدر قم را برعهده دارد. شیمیدری ها یکی از آخرین تیم هایی بودند که آمادگی خود را اعلام و شروع به جذب بازیکن کردند. هاشمی بلافاصله پس از عقد قرارداد با شیمیدر، ارسلان کاظمی بازیکن فصل قبل خود را جذب کرد. همچنین مهراد آتشی، عماد سلمانی، وحید حاجیان، مهدی اسماعیلی، امیرحسین آذری، رافی درغوکاسیان و احسان صمدی از دیگر بازیکنان مطرح این تیم هستند که امسال با پیراهن شیمیدر به میدان خواهند رفت.

 

باشگاه اکسون دیگر نماینده تهران امسال نیز با هدایت البرز آبکناری در رقابتها حضور خواهد داشت. اکسونی ها به تازگی مسعود عماری دبیر سابق فدراسیون بسکتبال را به عنوان مدیرعامل باشگاه معرفی کرده اند اما یارگیری این تیم به دور از چشم رسانه ها انجام شده و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

آویژصنعت مشهد یکی دیگر از تیم هایی است که بازیکنان و کادر آن درگیر ویروس کرونا شده بودند و پس از پایان دوران این بیماری و بهبودی کامل بازیکنان تمرینات از سر گرفته شد. مشهدی ها که فصل گذشته را با عملکرد خوبی به پایان رساندند بار دیگر با سرمربی خارجی خود سرجان ایوانوویچ به توافق رسیدند و این مربی برای هدایت تیم آویژصنعت به ایران بازگشت.

مس کرمان امسال نیز با هدایت محمد کسایی پور در لیگ برتر حضور خواهد داشت و به نظر می رسد این تیم از بازیکنان بومی خود استفاده کند. به تازگی سیامک ویسی سرمربی فصل قبل توفارقان آذرشهر به عنوان کمک مربی تیم مس کرمان معرفی شد.

تیم مس رفسنجان برای نخستین حضور خود در لیگ برتر از یک مربی بومی استفاده خواهد و از بازیکنان مطرحی که امسال با پیراهن این تیم به میدان خواهند رفت می توان به وحید اسلامی و محمد شهریان اشاره کرد.

شورا و شهرداری قزوین امسال با محمدرضا اسلامی به توافق رسیده است و با بازیکنانی همچون رضا رنجبر، سجاد پذیرفته، امیررضا شه روش و احسان دلیرزهان قرارداد امضا کرده است.

شهرداری بندرعباس همچنان رضا هنگام پور را بر سکوی هدایت خود دارد و تیم کاله مازندران که از بازیکنان تیم جوانان ۲۰۲۰ تشکیل شده است با سرمربیگری رضا نوری در لیگ برتر حضور خواهد داشت. دو تیم خانه بسکتبال کردستان و آینده سازان تهران نیز آمادگی خود را برای حضور در لیگ برتر اعلام کرده بودند اما هیچ اطلاعاتی از این دو تیم در دسترس رسانه ها نیست.

 

کیانا شادرو