به گزارش آوای ورزش، نهمین دوره مسابقات هندبال نوجوانان دختر قهرمانی آسیا در اسفندماه ۱۴۰۰ با شرکت ۵ تیم به میزبانی آلماتی قزاقستان برگزار شد. تیم ملی نوجوانان دختر کشورمان با کسب سه پیروزی و شکست تیم ملی سوریه در فینال توانست مقتدرانه بدون باخت عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص دهد و جواز شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان دختر جهان در سال ۲۰۲۲ به میزبانی مقدونیه شمالی را کسب کند. تیم ملی کشورمان در رقابت‌ های قهرمانی جهان توانست عملکرد شایسته ای را از خود به نمایش بگذارد به گونه‌ای که برای نخستین بار به جمع ۱۶ تیم پایانی رقابت های قهرمانی جهان راه پیدا کند.

 

اما مراسم قرعه کشی دهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان دختر آسیا به میزبانی کشور کویت برگزار شد و تیم ملی کشورمان در گروه A این رقابت ها با تیم‌ های کره جنوبی، ژاپن، چین، ازبکستان همگروه شد.

 

پس از انجام مراسم قرعه کشی و مشخص شدن حریفان دختران هندبالیست در یک اقدام غیر حرفه‌ای از سوی مسئولین فدراسیون هندبال اعلام شد که تیم ملی نوجوانان دختر به دهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا که از تاریخ ۲۴ تیر لغایت ۲ مردادماه ۱۴۰۲ به میزبانی دهلی‌نو کشور هند برگزار می‌شود، اعزام نخواهد شد.

 

تا این تصمیم عجیب یک شوک بزرگ را به دختران نوجوانان و آینده‌دار کشورمان وارد کند‌. دخترانی که سرمایه اصلی و پشتوانه‌های تیم ملی بزرگسالان ما در سال‌ های آینده خواهند بود.

 

نایب رئیس فدراسیون هندبال بانوان پیرامون عدم حضور قهرمان دوره قبل مسابقات قهرمانی آسیا در دهمین دوره این رقابت ها اظهار داشت؛ با توجه اینکه سال پر ترافیکی در اعزام تیم های ملی مختلف هندبال پیش رو داریم. به دنبال اعزام کیفی تیم ها در رده های مختلف بانوان هستیم. بنابراین حضور تیم نوجوانان در رقابت های قهرمانی آسیا در هیات رئیسه فدراسیون بررسی شد و تصمیم براین شد که بین تیم های نوجوانان و جوانان، یک تیم به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود.

 

البته که افسانه دهقانی نایب رئیس هندبال بانوان در یک صحبت عجیب و غریب بدون داشتن اطلاعات کافی اظهار کرد؛ هم اکنون تیم ملی نوجوانان دختر در اردوی اماده سازی به سر می‌برند تا با تدارک اردوهای مختلف ،قطعا سال آینده حضوری پر قدرت در آسیا خواهند داشت.

 

نکته قابل توجه این است؛ مسابقات قهرمانی آسیا هر دو سال یکبار برگزار می‌شود که نایب ریس بانوان به اشتباه به دلیل عدم اشراف به رشته هندبال فکر می‌کند هر سال برگزار می‌شود.

 

البته به گفته برخی از کارشناس ها و پیشکسوتان عرصه هندبال؛ عدم حضور تیم ملی نوجوانان دختر در مسابقات قهرمانی آسیا ترس رویارویی با قدرت‌های اول هندبال قاره کهن به ویژه تیم های شرق آسیا است. چرا که ژاپن و کره جنوبی پر افتخار ترین تیم های این قاره در دور قبلی این رقابت ها به دلیل شیوع بیماری کرونا حضور نداشتند و تیم ملی کشورمان با برد در بازی فینال برابر سوریه بر سکوی قهرمانی ایستاد.

 

به هرحال طبق آیین نامه تخلفات و جرایم کنفدراسیون هندبال آسیا اگر کشوری بعد از برگزاری مراسم قرعه کشی از حضور در مسابقات انصراف دهد به پرداخت جرایم سنگین محکوم خواهد شد. که جرایم انصراف تیم نوجوانان دختر ایران (قهرمان دور قبل) بعد از انصراف در مسابقات طبق آیین نامه تخلفات و جرایم کنفدراسیون آسیا به شرح ذیل می‌باشد.

 

با توجه به انصراف ایران بعد از قرعه کشی طبق بندهای ۱ تا ۴ ردیف ۲ آیین نامه،

۱ _ محرومیت از حضور در دور بعدی مسابقات نوجوانان دختر آسیا که دو سال آینده برگزار می‌شود.

 

۲ _ جریمه ۲۰ هزار دلاری که به کنفدراسیون هندبال آسیا باید پرداخت شود.

 

۳ _ مبلغ ۳ هزار دلار بابت حق شرکت در مسابقات که قبل قرعه کشی واریز شده به حساب کنفدراسیون آسیا به ایران باز گردانده نخواهد شد .

 

۴ _ مبلغ ۲۰ درصدی از هزینه های ایران در کشور میزبان به عنوان جریمه به کشور میزبان یعنی هند باید پرداخت گردد.

✍️صمد خزایی