به گزارش آوای ورزش، مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و توزیع سهمیه المپیک در آسیا ( در ماده تفنگ و تپانچه) به پایان رسید و تیم ملی تیراندازی ایران با ۱۳ نماینده در این مسابقات شرکت کرد. این مسابقات آخرین فرصت آسیایی توزیع سهمیه المپیک پاریس بود اما در پایان تنها فاطمه امینی توانست در تفنگ بادی صاحب سهمیه شود.

پیش از قهرمانی آسیا در جاکارتا سه رویداد توزیع سهمیه المپیک انجام شده بود که هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر زنان در مسابقات قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ و شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی زنان در مسابقات قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۲ صاحب سهمیه شدند. تیراندازان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا کره نتوانستند سهمیه‌ای کسب کنند. جاکارتا هم آخرین فرصت آسیایی برای توزیع سهمیه المپیک بود اما تیراندازان ایرانی نتوانستند از این فرصت به خوبی استفاده کنند و تنها یک سهمیه در تفنگ بادی توسط فاطمه امینی کسب شد.

بنابراین تپانچه و تفنگ ایران تاکنون سه سهمیه المپیک پاریس را دارند و مسابقات جهانی برزیل آخرین فرصت توزیع سهمیه در این دو ماده خواهد بود.

در این مسابقات در هر کدام از ماده‌های تفنگ بادی مردان و زنان، تفنگ سه وضعیت مردان و زنان، تپانچه بادی زنان و مردان، تپانچه ۲۵ متر زنان و مردان دو سهمیه توزیع می‌شود و هر کشور می‌تواند در هر ماده یک سهمیه المپیک کسب کند. ایران در تفنگ بادی زنان هر دو سهمیه‌اش را گرفته است و دیگر در این ماده سهمیه‌ای به ایران تعلق نمی‌گیرد.

تیراندازی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شش سهمیه در دو رشته تفنگ و تپانچه داشت اما تاکنون برای پاریس تنها به سه سهمیه رسیده است. البته محمد بیرانوند ملی‌پوش ۱۵ ساله تراپ با قهرمانی در مسابقات کویت توانست با رکوردشکنی، قهرمانی و کسب سهمیه المپیک تاریخ‌سازی کند و تعداد سهمیه‌های ایران را به عدد چهار برساند.

برزیل تنها فرصت برای تیراندازان تفنگ و تپانچه و قطر تنها فرصت تیراندازان اهداف پروازی برای کسب سهمیه است اما از آنجایی که این مسابقات جهانی است و تمامی کشورها با تمام ظرفیت برای کسب سهمیه حضور خواهند داشت، باید دید تیراندازان ایرانی در آخرین فرصت می توانند تعداد سهمیه ها را افزایش دهند یا تیراندازی با سهم کمتر نسبت به توکیو راهی پاریس خواهد شد.

در ادامه عملکرد تیراندازان ایرانی در مسابقات کسب سهمیه المپیک و همچنین شانس‌های کسب سهمیه در مسابقات برزیل بررسی شده است.

در مجموع ۴ مسابقه‌ توزیع سهمیه المپیک، تیراندازان ایرانی در ماده تپانچه بادی مردان موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس نشده‌اند. تاکنون در مجموع ۲۱ سهمیه المپیک پاریس در این ماده توزیع شده و تنها ۴ سهمیه دیگر باقی مانده است. دو سهمیه در مسابقات برزیل و دو سهمیه نیز از طریق رنکینگ.

حدود ۶۰ کشور برای کسب سهمیه‌های المپیک رقابت می‌کنند و تاکنون کشورهای چین و هند هر دو سهمیه خود را در این ماده گرفته‌اند و کشورهای ترکیه، اوکراین، الجزایر، آلمان، آذربایجان، برزیل، بلغارستان، کانادا، لیبی، مالزی، مغولستان، پاکستان، استرالیا، فرانسه و کره هر کدام یک سهمیه کسب کرده‌اند و همراه دیگر کشورها در برزیل به دنبال سهمیه هستند.

جواد فروغی، امیرجوهری‌خو و سجاد پورحسینی ملی‌پوشانی هستند که در بیشتر مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس حضور داشته‌اند و شانس زیادی برای حضور در مسابقات برزیل خواهند داشت. ورزشکاران ایرانی در برزیل که آخرین فرصت برای گرفتن سهمیه المپیک است تنها یک سهمیه می‌توانند کسب کنند.

جواد فروغی قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو جزو کسانی است که هنوز نتوانسته سهمیه المپیک پاریس را بگیرد. اگر او در آخرین فرصت در برزیل هم نتواند موفق شود، ناکامی بزرگی برای او محسوب می‌شود.