به گزارش پایگاه خبری آوای ورزش؛ بیست ویکمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا با شرکت ۱۶ تیم در چهار گروه از تاریخ ۲۱ دیماه سالجاری به میزبانی کشور بحرین استارت خورد و هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است.

تیم ملی کشورمان در شرایطی که فقط ۴۰ روز تا شروع این مسابقات فرصت داشت بعد از رفتن وسلین ویوویچ از ایران، مجید رحیمی زاده را به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب کرد.

مجید رحیمی زاده کاپیتان اسبق تیم ملی هندبال و یکی از پرافتخار ترین بازیکنان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان است. او در کسوت مربیگری با سپاهان به مقام قهرمانی لیگ برتر رسید. در مسابقات نوجوانان قهرمانی اسیا تیم ملی ایران را در جایگاه دوم قاره کهن قرارداد و در مسابقات قهرمانی جهان با صعود از مرحله گروهی به جمع ۱۶ تیم برتر دنیا راه یافت.

رحیمی زاده در مدت زمان ۴۰ روزه که هدایت تیم ملی را برعهده داشت اردوهای داخلی و خارجی خوبی با حمایت فدراسیون پشت سرگذاشت. او با استفاده از تمام ظرفیت های هندبال ایران و دعوت از لژیونرها دو اردوی خارج از کشور در عمان و روسیه سپری و سپس راهی منامه بحرین شد.

شاگردان رحیمی زاده در گام نخست این مسابقات مقابل نیوزلند با حساب ۴۰ بر ۱۳ به پیروزی رسیدند، سپس مقابل تیم چین با نتیجه ۲۴ بر ۲۲ به برتری دست یافتند. تیم ملی هندبال کشورمان در اخرین بازی مرحله گروهی به مصاف کره جنوبی پر افتخار ترین تیم اسیا رفت و در شرایطی که حدود ۵۸ دقیقه از این تیم جلو بود اما در لحظات پایانی با هدر دادن موقعیت‌ها تک به تک با حساب ۲۶ بر ۲۴ مغلوب شد و به عنوان تیم دوم به جمع هشت تیم پایانی و مرحله اصلی رقابت‌ها صعود کرد.

شاگردان رحیمی زاده در مرحله یک چهارم نهایی با قطر، امارات و ژاپن همگروه شدند.

آن‌ها درنخستین بازی این مرحله به مصاف ژاپن رفتند‌.‌ تیمی که همین یکماه پیش در مسابقات انتخابی المپیک پاریس موفق شد مقتدرانه عنوان قهرمانی را کسب کند تا تک سهمیه انتخابی المپیک به آن‌ها برسد. گرچه ملی پوشان هندبال کشورمان در این مسابقه نیمه اول کار را خوب شروع نکردند و با یک گل اختلاف به رختکن رفتند اما در شروع سی دقیقه نیمه دوم تیم برتر میدان بودند و تا لحظات پایانی از ژاپن پیش بودند تیمی که ما در آخرین تقابلی که داشتیم با ۱۲ گل اختلاف با هدایت وسلین ویوویچ در بازیهای اسیایی هانگژو بازی را به آنها واگذار کرده بودیم. اما این بار فقط با بدشانسی و فرصت سوزی برخی بازیکنان با دوگل اختلاف و ۲۵ بر ۲۳ بازی را به سامورایی ها واگذار کردیم.

بازی دوم ملی پوشان ایران در جام ملت ها مقابل تیم چند ملیتی قطر برگزار شد. تیمی که در سال ۲۰۱۵ عنوان نایب قهرمان جهان را به خود اختصاص داد و با بهره گیری از بازیکنان مطرح و تراز اول دنیا خود را از آسیا جدا می‌داند. شاگردان رحیمی زاده در این مسابقه نیمه نخست را فقط با دو گل اختلاف ۱۵ بر ۱۳ به رختکن رفتند. آنها در نیمه دوم با تاکتیک تیمی بازی را به تساوی کشاندند اما در ده دقیقه پایانی قطری ها نبض بازی را در دست گرفتند تا تیم ملی کشورمان در مقابل یکی از قدرت‌های اسیا با نتیجه ۲۷ بر ۲۳ بازی را واگذار کند.

تیم ملی هندبال کشورمان که با قبول  شکست برابر قطر شانس حضور در مسابقات جهانی در سال ۲۰۲۵ را از دست داده بود. در آخرین بازی مرحله یک چهارم نهایی به مصاف امارات رفت. هندبالیست های کشورمان در نیمه اول این دیدار با سه گل اختلاف و نتیجه ۱۳ بر ۱۰ بازی را به اماراتی ها واگذار کردند. در شروع نیمه دوم تیم ملی هندبال کشورمان‌ نبض بازی را در دست گرفت و با شروع طوفانی که داشت توانست با حساب ۲۵ بر ۲۲ امارات را شکست دهد و به کار خود در این مرحله با کسب جایگاه سوم جدول پایان دهد.

تیم ملی کشورمان در آخرین بازی جام بیست و یکم دوشنبه شب از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه برای کسب جایگاه پنجم جام ملت ها یک بار دیگر به مصاف تیم ملی کره جنوبی پر افتخار ترین تیم قاره آسیا رفت. ایران نیمه نخست را خوب شروع نکرد اما در نیمه دوم تیم برتر میدان بود. و سی دقیقه نیمه دوم برای هندبال ایران خیلی طوفانی شروع شد تیم ملی کشورمان در شرایطی که می‌توانست کره جنوبی را به راحتی شکست دهد اما در دقایق پایانی بازهم با چند اشتباه فردی در نبرد های تن به تن بازی را به چشم بادامی ها فقط با یک گل و نتیجه ۲۷ بر ۲۶ واگذار کرد تا ایران با کسب جایگاه ششم در این رقابت‌ها به کار خود پایان دهد.

با تمام این تفاسیر جام ملت های هندبال آسیا با عدم کسب نتیجه جهانی برای هندبال ایران به پایان رسید و ما موفق به قرار گرفتن در جمع چهار تیم پایانی نشدیم.

اما نباید فراموش کرد تیم ملی با  ارائه یک هندبال زیبا و نبرد های نزدیک با تیم‌ های برتر آسیا خودی نشان داد و با بدشانسی در لحظات پایانی بازی که می توانست پیروز میدان باشد را با اشتباهات فردی با باخت عوض کرد.

مجید رحیمی زاده زمانی هدایت تیم ملی را برعهده گرفت که فقط ۴۰ روز تا شروع این بازی ها فرصت داشت. و کمتر کسی در  آن برهه زمانی همچین جسارتی به خرج می‌داد و هدایت تیم ملی را قبول می‌کرد.

اما او قبول کرد و ماند ولی بپذیریم ۴۰ روز فرصت، برای معجزه کافی نیست و ماهم باید به رحیمی زاده بیشتر  فرصت دهیم. اصلا بیشتر زمان نمیدهیم اما لااقل اندازه قبلی ها داخلی ها و خارجی ها به او زمان بدهیم.

رحیمی زاده همانطور که در زمان سرمربیگری تیم ملی هندبال نوجوانان و جوانان خوش درخشید قطعا در بزرگسالان هم خواهد درخشید فقط نیاز به زمان و اعتماد دارد. البته که او در همین فرصت زمان جواب اعتماد فدراسیون را داد.

او حتی در این ۴۰ روز نشان داد که هندبال ما خیلی نسبت به گذشته فرق کرده است و می توان حرف های زیادی در آسیا برای گفتن داشته باشیم. هندبال ایران این لیاقت را دارد که مقابل تیم‌های برتر اسیا به برتری برسد و دیگر آن دوران که ما از پیش باخته وارد زمین شویم و فقط برای اینکه اختلاف گل بالای برای شکست نداشته باشیم به پایان رسیده است. و تیم‌ های که چندین سال از مربیان اروپایی وخارجی بهره می‌برند و بازیکنانی که سال درکنار هم کار می‌کنند، ما می‌توانیم فقط با چهل روز تمرین آن‌ها را شکست دهیم فقط نیاز به کمی خود باوری داریم.

اما صحبت پایانی با خانواده هندبال؛ امیدواریم دست از انتقاد های مقرضانه بردارند و با حمایت از سرمایه های وطنی فرصت سوزی نکنیم و غریب پرست نباشیم.

قطعا در عدم کسب سهمیه جهانی،بازیکنان‌، کادرفنی، فدراسیون دچار یک سری اشتباهات بودند و هر کسی ممکن است اشتباه کند چراکه هیچکس کامل و بدون ایراد نیست و همیشه ضعف های وجود داشته و دارد‌.

اما بدانیم مجید رحیمی زاده برای هندبال یک اسطوره هست باید به او فرصت بدهیم و فدراسیون با ادامه همکاری او از همین فردا به دنبال برنامه و اهداف بلند مدت برای تیم ملی بزرگسالان باشد و هم مانند دیگر تیم‌ های اسیایی به رحیمی زاده فرصت دهد تا با برگزاری اردوهای ملی یک تیم قدرتمند را راهی دور بعدی مسابقات کند.

✍️صمد خزایی