به گزارش آوای ورزش،بر اساس اعلام سازمان لیگ NBA، پزشکان تیم، کارکنان بهداشتی، کارکنان با سن بالاتر یا افرادی که دارای شرایط خاص هستند در دریافت واکسن مستثنا و مجاز هستند.

آدام سیلور، نماینده NBA، نیز در اوایل هفته گفت: این سازمان برای تزریق واکسن، نوبت را رعایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: «هرگز و به‌هیچ‌وجه در مورد واکسیناسیون بازیکنان اهمال نخواهد شد اما برای دریافت واکسن منتظر می‌مانیم. باید در این مورد منطقی فکر کرد، اکنون دولت‌های فدرال و ایالتی نیز همین کار را انجام می‌دهند، اگر هر شهروند به دو دوز واکسن نیاز داشته باشد و با جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر، چالش‌های منطقی حمل‌ونقل و توزیع این واکسن، عملکرد سازمان منطقی است.»

واکسن فایزر، اولین واکسن کرونا در ایالات‌متحده، در ۱۱ دسامبر توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای مجوز استفاده اضطراری (EUA) و واکسن مدرنا نیز در ۱۸ دسامبر برای استفاده اضطراری تایید شدند.

گفته می‌شود داده‌های واکسن مدرنا نشان داده که این واکسن ۹۵ درصد در آخرین مرحله کار آزمایی بالینی، همانند واکسن فایزر، موثر بوده است. مزیت کلیدی واکسن مدرنا این است که مانند واکسن فایزر که باید در دمای منفی ۹۴ درجه ذخیره شود، به ذخیره‌سازی زیر صفر نیاز ندارد.

واکسن سوم نیز در مرحله تولید است. شرکت داروسازی آسترازنکا (AstraZeneca) و دانشگاه آکسفورد در ۲۳ نوامبر اعلام کردند که واکسن کووید-۱۹ آن‌ها تا ۹۰ درصد موثر است و سازندگان ادعا می‌کنند که توزیع آن آسان‌تر خواهد بود.

این هفته به دلیل این‌که برخی از قانون‌گذاران جوان برای دریافت تزریق واکسن، نوبت را رعایت نکردند در عمارت کنگره در واشنگتن غوغایی برپا شد. ایلهان عمر یکی از اعضای عضو «اسکواد»، گروه نماینده زن کنگره امریکا، نماینده دیگری را بنام الکساندریا اوکاسیو-کورتز از نیویورک به دلیل تزریق واکسن قبل از دیگر گروه‌های آسیب‌پذیرتر مورد انتقاد قرارداد.

عمر روز یکشنبه در توییتر نوشت: «در حال حاضر، مشخص‌ است که ما واکسن کافی برای همه نداریم و کمبود منابع وجود دارد، ما باید افرادی را که بیشتر به آن نیاز دارند در اولویت قرار دهیم.»

وی افزود: «به همین دلیل دیدن اعضای کنگره به‌عنوان اولین دریافت‌کنندگان واکسن ناراحت‌کننده است، درحالی‌که اکثر کارگران خط مقدم، افراد مسن و بیمار منتظر دریافت واکسن هستند.»

اوکاسیو-کورتز روز جمعه ویدیویی از واکسن دریافتی خود در اینستاگرام منتشر کرد و قانون‌گذاران مسن‌تر مانند رئیس مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی ۸۱ ساله که سومین مقام جانشینی برای ریاست جمهوری است، نیز این واکسن را دریافت کردند؛ اما در توئیت دیگر، عمر گفت «شرم‌آور» است که نمایندگان مجلس بر اساس اهمیتی که برای خود قائل‌ هستند، واکسن دریافت می‌کنند.

وی نوشت: «اگر موضوع سن باشد، منطقی است اما متاسفانه موضوع این نیست و شرم‌آور است.»

عمر اضافه کرد: «ما از کارگران خط مقدم، معلمان و سایرین که روزانه فداکاری می‌کنند مهم‌تر نیستیم. به همین دلیل است که من واکسن نمی‌زنم. افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند، باید آن را دریافت کنند.»