به گزارش آوای ورزش، مراسم رونمایی از تندیس پنج نفر از قهرمانان ورزش ایران امروز سه شنبه با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک گفت: با همکاری و هماهنگی دکتر سلطانی فر و مجموعه وزارت ورزش، موزه ملی ورزش تشکیل و افتتاح رسمی شد. تمام یادگاری‌های ورزشکاران که در موزه ملی نگهداری می‌شوند دارای سند هستند و ثبت رسمی شده‌اند.

صالحی امیری با بیان اینکه تندیس ۳۰ ورزشکار آماده است و امروز از تندیس ۵ نفر از آنها رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد که به دلیل کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان میزبانی از همه روسای فدراسیون‌ها را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: احیای فرهنگ پهلوانی و ارزش‌های انسانی بیش از هر چیز اهمیت دارد. انسان‌های زیادی روی سکو رفتند ولی آنهایی ماندگار شدند که اخلاق مدار بودند.

صالحی امیری با بیان اینکه موزه ملی ورزش متعلق به هیچ فرد خاصی نیست، تاکید کرد: موزه متعلق به مردم ایران است. در همین موزه تندیس‌ها را نگهداری می‌کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین گفت: درود می‌فرستیم به روح امام راحل و شهدا و کسانی که عزت و شرف دادند و امیدواریم به حق این روزها همه رهرو راه حضرت فاطمه (س) باشیم. این ایام همزمان با شهادت شهید سلیمانی است که نام ایران را در جهان سربلند کرد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه تکمیل موزه ورزش ایران در مراحل مختلف صورت خواهد گرفت گفت: هر روز، هر ماه و هر سال یک اقدام جدید صورت می‌گیرد. پس از فراخوانی که به جامعه ورزش دادیم ۲۵۰۰ اثر تاکنون از قهرمانان و المپین ها به دست ما رسیده است.

وی ادامه داد: تالار مشاهیر ورزش ایران را برای ۵۶ قهرمان المپیک افتتاح کردیم که به جز چند مورد بقیه تندیس‌های این عزیزان آماده است. ۳۰ تندیس را آماده کردیم و ان شالله بعد از بهتر شدن شرایط کرونا بقیه موارد هم آماده خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک بانک اطلاعات ورزشی و تاریخ شفاهی ورزش را رونمایی خواهیم کرد که ۵ هزار عکس را به طور رایگان در معرض بازدید قرار خواهیم داد.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت توجه به قهرمانان و مدال آوران ورزش ایران گفت: اگر درخت ورزش قهرمانی الان سبز است به خاطر همین ورزشکاران و قهرمانانی است که الان تندیس آنها را رونمایی کردیم و خواهیم کرد. بعد از تکمیل تالار مشاهیر سراغ قهرمانان و مدال آوران بازی‌های آسیایی خواهیم رفت. بعد از آن سراغ افتخارآفرینان جانباز و معلول خواهیم رفت. برای ما اهمیت دارد که بیش از سکو و مدال مرام پهلوانی و اخلاقی را در ورزش داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه این کمیته در بخش تخصیص بودجه به فدراسیون‌ها به تعهداتش به طور کامل عمل کرده است گفت: در خصوص بودجه باید دو موضوع را تفکیک کرد. اول اینکه ما بر اساس جدولی که به فدراسیون‌ها اعلام کردیم آذرماه صددرصد آن را پرداخت کرده‌ایم اما واقعیت فدراسیون‌ها این است که با توجه به مشکلاتی که دارند و گرانی که وجود دارد نیازهای بیشتری دارند. نیازها حداکثر و منابع مالی حداقل است. با این حال بازهم به آنها تخصیص اعتبار خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: کمیته المپیک در سه سال گذشته صددرصد تعهدات خودش را به فدراسیون‌ها انجام داده است. ما چالشی برای تامین منابع لازم برای رویدادها نداشتیم. پیش بینی ما ۲ میلیون دلار هزینه ارزی و ۵۰ میلیارد تومان هزینه ریالی برای سال آینده ورزش است که طرح و برنامه آن برای تصویب ارسال شده است و مطمئنم نمایندگان مجلس این را تصویب خواهند کرد. اطمینان داریم که برای سال آینده مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

سیدرضا صالحی امیری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال پاسخ نامه شما به دلیل حذف از مجمع فدراسیون فوتبال را داد گفت: در نامه‌ای که برای آقای اینفانتینو ارسال کردیم این نکته را مورد تاکید قرار دادیم که در تمام دنیا کمیته ملی المپیک حضور موثری در مجامع دارد. اگر مجامع امضا کمیته ملی المپیک را نداشته باشند کمیته بین المللی المپیک آن را نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه اینفانتینو جواب نامه ایران را داده است گفت: ایشان در پاسخ به نامه ما تاکید کرد از حضور کمیته المپیک استقبال خواهد کرد و آماده همکاری در این زمینه است.

صالحی امیری در ادامه پاسخش در مورد مشکلی که برای کمیته و فدراسیون فوتبال به وجود آمده است گفت: این رفتار فدراسیون فوتبال یک بی تدبیری بوده است. اگر کمیته المپیک در مجمع حضور داشته باشد نظارت بیشتری برای شفاف سازی خواهد داشت.

صالحی امیری در ادامه تاکید کرد: همینجا اعلام می‌کنم که فدراسیون فوتبال برای رها شدن از این وضعیت یک راه حل دارد و آن هم شفاف سازی مالی است. ورزش ایران برای نشان دادن چهره پاک خود باید شفاف سازی کند.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه پاسخ به پرسش حذف این کمیته از مجمع فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: واقعیت این است که فدراسیون فوتبال بیش از سایر فدراسیون‌ها در مظان اتهام است. حالا اینکه این اتهام درست است یا غلط را اظهار نظر نمی‌کنم اما این فدراسیون باید تلاش کند با شفاف سازی این ذهنیت‌ها را از بین ببرد.

وی در مورد اینکه آیا این مشکل حل خواهد شد یا خیر گفت: ما مکاتبه دیگری با کمیته بین المللی المپیک انجام دادیم که منتظر پاسخ دومین نامه هستیم. بعد از دریافت این پاسخ موضع مان را به فدراسیون فوتبال اعلام خواهیم کرد.

سیدرضا صالحی امیری در گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا و میزبانی‌های بین المللی دیگر برای ورزش ایران گفت: الان که با شیوع کرونا شرایط میزبانی نداریم اما اگر می‌خواهیم میزبانی اینگونه رویدادها را داشته باشیم با چند فاکتور مهم و تاثیرگذار را لحاظ کنیم.

وی در تشریح این عوامل تاثیرگذار خاطرنشان کرد: اولین نکته این است که باید اجماع ملی در مورد یک میزبانی شکل بگیرد و دولت و تمام نهادها همراهی کنند. دومین مورد که اهمیت زیادی هم دارد نیاز بودجه است. قطر برای رویداد ۲۰۳۰ که رای مثبت شورای المپیک آسیا را گرفته یک و نیم میلیارد دلار تضمین کرده است. عربستان هم برای دوره آینده بازی‌های آسیایی یک میلیارد و دویست میلیون دلار تضمین داده است اما ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم این تضمین‌ها را بدهیم.

صالحی امیری در پایان صحبت‌های خود به سومین نکته تاثیرگذار اشاره کرد و گفت: نکته سوم که اهمیت زیادی دارد داشتن سخت افزار است که با توجه به وضعیتی که ورزش ما دارد ما این بخش را هم به طور کامل نداریم.