به گزارش آوای ورزش، فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو با انتشار اسامی و پرچم کشورهای راه یافته به مسابقات واترپلو، قزاقستان را به عنوان نماینده آسیا معرفی کرد.

پس از شیوع ویروس کرونا و لغو رقابت‌های انتخابی قرار بود بر طبق قانون فینا، رقابتی بین دو تیم اول و دوم آسیا برگزار شود و تیم برنده جواز حضور در المپیک را کسب کند، تیم‌های قزاقستان و ژاپن دو تیم اول و دوم آسیا بودند و با توجه به میزبانی ژاپن و صعود مستقیم به المپیک، کنفدراسیون آسیا قزاقستان را به عنوان نماینده آسیا معرفی کرد که با اعتراض ایران همراه شد.

نامه اعتراضی ایران به فدراسیون جهانی ارسال شد و قرار بود در صورت فراهم بودن شرایط، رقابت انتخابی بین ایران و قزاقستان برای کسب سهمیه المپیک برگزار شود اما فدراسیون جهانی در تازه‌ترین اقدام خود با انتشار اسامی و پرچم کشورهای شرکت کننده در المپیک آب پاکی رو روی دست ایران ریخته است و ظاهراً تیم ملی واترپلو ایران شانس حضور در المپیک را از دست داده است.

حمید اسکندریون درباره تصمیم فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو گفت: هنوز پرونده به طور کامل بسته نشده است و نامه‌ای به فدراسیون و حتی به فدراسیون آسیا مبنی بر حضور قزاقستان در مسابقات المپیک ارسال نشده است.

دبیرکل فدراسیون شنا ادامه داد: همانطور که می‌دانید پس از میزبانی ژاپن در رقابت‌های المپیک قرار بر این شد تا مسابقه انتخابی بین تیم‌های قزاقستان و ایران (تیم‌های دوم و سوم قاره آسیا) برگزار شود و تیم برنده جواز حضور در المپیک را کسب کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات کنسل شد.

وی تاکید کرد: با لغو رقابت‌ها، زمزمه‌ها مبنی بر حضور مستقیم قزاقستان بدون رقابت انتخابی در المپیک شکل گرفت که منجر به اعتراض رسمی ایران شد. کمیته ملی المپیک و فدراسیون شنا نامه رسمی خود را به فینا ارسال کردند اما تا این لحظه پاسخ رسمی دریافت نکرده‌ایم. ما همچنان در حال پیگیری هستیم.

اسکندریون در پاسخ به این سئوال که چقدر شانس مسابقه انتخابی وجود دارد، گفت: در حال رایزنی هستیم اما احتمال بسیار کم است. چرا که فرصت کمی باقی مانده و بیماری کرونا نیز اجازه برگزاری مسابقات را نمی‌دهد.

وی در پایان درباره شرایط تیم‌های شنا، شیرجه و واترپلو گفت: ملی پوشان در حال تمرین هستند. با گرفتن مجوز بازگشایی استخرها کم کم تعداد نفرات دعوتی به اردو را افزایش می‌دهیم. امیدوارم با توجه به بازگشایی استخرها، پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شوند تا ان شاءالله از اسفندماه شاهد برگزاری مسابقات لیگ باشیم.