به گزارش آوای ورزش،

محمدتقی امیری خراسانی، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی اظهار داشت: در شورای راهبردی که با حضور فرهادی‌زاد، معاون توسعه بانوان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد دو مصوبه در حوزه بانوان داشتیم که براین اساس با حمایت وزارت ورزش و جوانان، المپیاد ورزشی دختران روستایی و عشایری و جشنواره زنان عشایر را برگزار کنیم.

محمدتقی امیری خراسانی افزود: این المپیاد ماهیت رقابتی دارد و جشنواره رده‌های سنی بیشتری را دربرمی‌گیرد و سعی می‌کنیم این المپیاد و جشنواره را در بهترین زمان و مکانی که عشایر حضور دارند را برگزار کنیم.

وی درباره المپیاد کشوری ورزش روستایی، تصریح کرد: نخستین مسابقات المپیاد کشوری ورزش روستایی در خرداد، تیر و مردادماه از روستا آغاز می‌شود تا سطح استانی ادامه پیدا می‌کند. در نیمه اول شهریورماه به صورت منطقه‌ای و در نیمه دوم شهریورماه به صورت کشوری در رده سنی ۱۴ تا ۱۶ سال دختران و پسران و در پنج رشته ورزشی تنیس روی میز، فوتبال روی میزی، دارت، شطرنج و طناب‌زنی برگزار می‌شود.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی درباره برگزاری جام ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم به هر استانی بر اساس ظرفیتی که دارد وظیفه‌ای محول کنیم. از طرفی به جز توسعه ورزش در مناطق روستایی عشایری، یکی از برنامه‌های ما توسعه ورزش های سنتی و بازی‌های بومی محلی است. لذا از آنجایی که قم یکی از استان‌های مذهبی و فرهنگی ما است، مقرر شد جام ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی کشورهای اسلامی را در این استان برگزار کنیم.

وی همچنین به برگزاری مسابقات جام کویر در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در مجمع عمومی که در خراسان جنوبی برگزار شد مقرر شد نخستین جام کویر کشور را با رویکرد ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

امیری خراسانی در عین حال از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین دوره ورزش‌های قدرتی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که امسال نخستین دوره ورزش‌های قدرتی روستاییان و عشایر را در استان همدان برگزار کنیم. یعنی در هر استان با توجه به توانمندی خود تقسیم وظایف شود تا ۳۱ استان در حوزه خود فعال باشد و هر سال برنامه‌های متنوعی را برگزار کنیم و این وظایف هم بین استان‌ها به صورت عادلانه و برابری توزیع شود.

وی در خصوص طرح اتوبوس سلامت نیز اظهار داشت: براساس طرحی از سوی فدراسیون و همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و معاونین توسعه بانوان و توسعه فرهنگی وزارت ورزش و جوانان طرح “اتوبوس سلامت” را در مناطق روستایی و عشایری راه اندازی می‌کنیم و هدف ما سنجش ساختار قامتی، سلامت فیزیولوژیکی و ذهنی است.