به گزارش خبرگزاری آوای ورزش، عباس آقاکوچکی که اسفندماه سال گذشته با پیشنهاد فدراسیون جانبازان و معولان هدایت تیم ملی بسکتبال با ویلچر را برای حضور در بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بر عهده گرفت، پیش از این تعویق یک ساله این بازی ها – به دلیل کرونا و شیوع و گستردگی این ویروس – را فرصت طلایی برای تیمش عنوان کرده بود.

این اعتقاد آقاکوچکی برگرفته از تصمیمات متناقضی بود که در رابطه با تیم ملی بسکتبال با ویلچر و اعزامش به توکیو اتخاذ شده بود؛ سال گذشته کمیته ملی پارالمپیک بر اساس سیاست‌هایی که از آن پیروی می‌کرد، ابتدا تیم ملی بسکتبال با ویلچر را با وجود سهمیه ای که در اختیار داشت از فهرست تیم‌های اعزامی به پارالمپیک توکیو کنار گذاشت و بعد اقدام به بازگرداندن این تیم کرد؛ همین مسئله باعث شد ملی پوشان بسکتبال با ویلچر یک بازه زمانی قابل توجهی را برای آماده سازی حضور در این رویداد از دست بدهند.

همین مسئله باعث شد سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر از تعویق پارالمپیک و فرصت مضاعفی که برای تمرین و آماده سازی شاگردانش مهیا شده، استقبال کند. فرصتی که البته بخش زیادی از آن به خاطر تعطیلی ادامه دارِ فعالیت های این رشته و در کل ورزش ایران و عدم تصمیم گیری مسئولان برای از سرگیری آنها از دست رفته و همین مسئله انتقاد این مربی را موجب شده است.

عباس آقاکوچکی گفت: ۱۱ ماه دیگر بازی های پارالمپیک توکیو آغاز می شود اما هنوز خیلی از رشته ها و از جمله بسکتبال با ویلچر مجوز فعالیت و آغاز برنامه های تمرینی را نگرفته اند. این در حالی است که در خیلی از کشورها با مهیا شدن شرایطی ویژه مانند قرنطینه ورزشکاران وارد اردو شده اند و تمرینات به خصوص برای المپیک و پارالمپیک از سر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ملی پوشان بسکتبال با ویلچر مانند خیلی رشته های دیگر به صورت انفرادی پیگیرِ تمرینات شخصی خود هستند، خاطرنشان کرد: چندوقت پیش سرمربیان تیم های فعال در ورزش جانبازان و معلولان نشستی با رئیس فدراسیون (شروین اسبقیان) داشتند. این نشست به این دلیل برگزار شد که فعلا شرایط برای اردوی متمرکز مهیا نیست و قرار شد مربیان شرکت کننده برای تیم خود و پیگیری تمرینات‌شان راهکار لازم را ارائه دهند. به نظر من اما فقط تمرین و اردوی متمرکز است که می تواند بازدهی داشته باشد به خصوص وقتی قرار است تیم برای پارالمپیک آماده شود.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر با بیان اینکه برنامه مورد نظر برای آماده سازی تیمش را آماده و نهایی کرده است، خاطرنشان کرد: طبق این برنامه مهرماه را زمان آغاز اردوها قرار داده بودیم. بدین ترتیب تا شهریورماه که زمان برگزاری پارالمپیک توکیو است یک فرصت ۱۱ ماهه داشتیم و می توانستیم روند آماده سازی مورد نظر را طی کنیم اما امروز در موقعیتی قرار داریم که هنوز مجوز لازم برای آغاز تمرینات و اردوها را نگرفته ایم و مشخص هم نیست این ممنوعیت تا چه زمان ادامه دارد.

آقاکوچکی با انتقاد از این شرایط و اینکه مشخص نیست سکون و ایستایی ورزش و فعالیت‌هایش تا چه زمان ادامه داشته باشد، تصریح کرد: تا چه زمان باید دست روی دست بگذاریم و زمان را از دست بدهیم وقتی کرونا حالا حالاها با ما خواهد بود. باید با این ویروس کنار بیاییم و کارمان را انجام دهیم به خصوص که خیلی از کشورها با اتخاذ تمهیدات لازم شرایط را برای اردوهای و تمرینات ملی‌پوشان‌شان فراهم کرده اند.

وی در این زمینه ادامه داد: تا آنجا که من می دانم در کره جوبی مسابقات بسکتبال با ویلچر برگزار و تمام شد. تایلند هم برگزاری این رقابت ها را در هر دو بخش ۵ و ۳ نفره در برنامه دارد. من با مربیان دیگر کشورها در ارتباط هستم و از همین طریق مطلع شدم که ژاپن برگزاری اردوی ماهیانه برای ملی پوشانش را در دستور کار قرار دارد. در ایران اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است.

سرمربی تیم ملی بسکتبال با ویلچر تاکید کرد: برنامه من آماده است، به محض اینکه مجوز بدهند تمرینات تیمم را آغاز می کنم. در حال حاضر برخی از لژیونرها در کشور هستند و می خواهیم پیش از بازگشت آنها به تیم های باشگاهی‌شان اردوها را شروع کنیم. نمی دانم اما چرا مجوز فعالیت و تمرین را نمی دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایران از خیلی کشورها عقب است، گفت: البته شرایط بحرانی کرونا در کشور را درک می کنیم اما واقعا نمی شود با رعایت کامل و بدون نقص پروتکل های بهداشتی شرایط را برای اردو مهیا کرد؟ چطور با وجود همین بحران مدارس بازگشایی می شوند و اجازه مراسم عزاداری داده می شود اما برای ورزش ممنوعیت قائل می شوند؟

عباس آقاکوچکی در پایان گفت: برای ورود به ساختمان ادارات و فدراسیون های مختلف افراد ملزم به داشتن ماسک هستند و بعد از سنجش دمای بدن به آنها اجازه ورود می دهند ضمن اینکه بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مدت زمان حضور در آن اداره یا فدراسیون هم تاکید می شود. می توان با اتخاذ همین تمهیدات و حتی سختگیری بیشتر در رعایت آنها اردوها را آغاز کرد. با این روند اما فقط زمان را از دست می دهیم.