به گزارش آوای ورزش؛ مسابقات جهانی پاراتیراندازی با کمان در حالی به میزبانی امارات پیگیری شد که کاروان ورزشی کشورمان در ریکرو تیمی و کامپوند تیمی مردان قهرمان شد و تیم کامپوند زنان هم عنوان سومی را کسب کرد.

تیم ریکرو مردان کشورمان در این مسابقات با ترکیب غلامرضا رحیمی و اصغر زارعی‌نژاد با برتری مقابل هند، ترکیه و انگلیس عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد. در کامپوند تیمی هم هادی نوری و رمضان بیابانی ترکیب کشورمان را تشکیل می‌دادند که توانستند مدال طلای جهان را کسب کنند.

۲ طلای ریکرو و کامپوند تیمی مردان در حالی برای کشورمان به ثبت رسیده که هادی نوری و اصغر زارعی‌نژاد با هزینه شخصی و کمک اسپانسر بدون حمایت فدراسیون راهی این مسابقات شدند و حتی به اردوهای ملی هم دعوت نشده بودند.

 ماجرای دعوت نشدن ۲ پاراکماندار به اردو چیست؟

اردوهای تیم ملی پاراتیراندازی با کمان کشورمان در حالی برای حضور در مسابقات جهانی امارات پیگیری می‌شد که در لیست دعوتی‌ها نامی از زارعی‌نژاد و هادی نوری نیست. مجید کهتری سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی کشورمان طوری تیم را راهی امارات کرد که این ۲ ملی‌پوش حتی اردوهای ملی نبودند به طوری که با کمک اسپانسر توانستند به این سفر بروند و البته افتخارآفرینی کنند.

کمیته ملی پارالمپیک برای اعزام به امارات به فدراسیون تیراندازی با کمان اعلام کرده بود فقط می‌تواند هزینه ۶ ورزشکار را تقبل کند اما در صورتی که فدراسیون تمایل داشته باشد می‌تواند ورزشکاران بیشتری را اعزام کند. انتخاب بازیکن و برگزاری اردوها هم در اختیار کهتری سرمربی تیم ملی بود اما در اقدامی بسیار عجیب زمانی که اسامی ملی‌پوشان برای اردو جهت اعزام به مسابقات جهانی اعلام شد نام زارعی‌نژاد و نوری در لیست نبود اگرچه طبق گفته سرمربی تیم ملی، نام این ۲ ورزشکار در لیست انتخابی او بوده اما به دلیل محدودیت‌های مالی فدراسیون و همین طور کاهش نفرات تیمی از سوی فدراسیون جهانی، این ورزشکاران نتوانستند در ادامه اردوها شرکت داشته باشند. نکته جالب اینجاست که در لیست کهتری غیر از بانوان، ۴ ورزشکار دیگر در بخش انفرادی مدالی کسب نکردند.

باتوجه به اتفاقات رخ داده سوالات متعددی در اینجا مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چرا مجید کهتری این ورزشکاران را به اردو دعوت نکرده؟ چرا فدراسیون به عنوان نهاد بالاسری نظارتی روی این انتخاب نداشته و اینکه حالا مدال‌های به دست آمده با حمایت اسپانسر را می‌توان بدون حمایت فدراسیون به پای برنامه‌ریزی و تلاش آنها گذاشت؟

شعبانی‌بهار: پارالمپیک فقط هزینه ۶ ورزشکار را می‌داد

غلامرضا شعبانی‌بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در این باره گفت: ورزشکارانی که در انتخاب شرایط لازم مورد نظر کادر فنی را نداشتند به اردو دعوت نشدند، ضمن اینکه کمیته ملی پارالمپیک فقط هزینه ۶ نفر را تقبل می‌کرد، چون امکان دعوت بیشتر از بازیکنان وجود نداشتند، این ۲ کماندار هم دعوت نشدند.

وی در پاسخ به این سوال که ۲ کمانداری که شما دعوت نکردید در مسابقات جهانی طلا گرفتند، آیا سرمربی تیم ملی آنها را نمی‌شناخته که به اردو دعوت نکرده، تصریح کرد: این را از آقای کهتری بپرسید اما چون آنها نمی توانستند اعزام شوند، دعوت نشدند. وقتی سقف ۶ نفر از سوی کمیته پارالمپیک اعلام می‌شود، کسانی که در این سهمیه نبودند با هزینه اسپانسر اعزام شدند که هزینه آنها را عضو هیات رئیسه و هیات استان ما پرداخت کرد. از طرفی با توجه به مقام‌هایی که ۲ کماندار داشتند، کمیته پارالمپیک هزینه‌های آنها را پرداخت می‌کند.

کهتری: لیست من ۲۰ نفره بود اما فدراسیون محدودیت مالی داشت

مجید کهتری در این باره گفت: ما برای انتخاب ورزشکار رکوردگیری، عملکرد کمانداران در لیگ و … را رصد می‌کنیم اما در خصوص این دوستان محدودیت‌هایی هست که در سطح کشور وجود دارد. از طرفی پارالمپیک هم محدودیت هایی در نظر گرفته بود اما تاکید داشت در صورتی که ورزشکاری به سطحی برسد که پارامترهای آنها را داشته باشد در دایره حمایت قرار می گیرند.

سرمربی تیم ملی ریکرو کشورمان افزود: فدراسیون تیراندازی با کمان برای هزینه کردن خیلی دست و دلباز نیست و محدودیت هایی برای اعزام وجود دارد. البته این موضوع در وزارت ورزش هم هست؛ با وجود همه این محدودیت ها ۱۷ مهرماه رکوردگیری داشتیم و در کامپوند هادی نوری انتخاب و به تیم ملی دعوت شد. بعد از محدودیت های ایجاد شده مبنی بر کاهش تیم ها از ۳ به ۲ نفر، نوری در ترکیب قرار نگرفت اما ما پیشنهاد کردم او و یکی دیگر از ورزشکاران بتوانند با هزینه اسپانسر اعزام شوند.

کهتری خاطرنشان کرد: در لیست اولیه من ۲۰ نفر بودند و هم زارعی و هم نوری پیش از این ماه ها در اردو حضور داشتند. اینطور نبود که یک نفر از بیرون بیاید و مدال جهانی بگیرد. من نوری را دعوت کردم اما فدراسیون به خاطر محدودیت های مالی موافقت نکرد او در اردو باشد به همین دلیل خودم برای استفاده از اسپانسر قدم برداشتم.