به گزارش خبرگزاری آوای ورزش، بسکتبال ایران در دهه اخیر چندین بازیکن در لیگ های مختلف خارجی داشته است که اغلب این بازیکنان در لیگ چین بازی کرده اند. صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی، ارسلان کاظمی، حامد حدادی و بهنام یخچالی بازیکنانی هستند که سابقه حضور در لیگ چین را در کارنامه خود دارد. همچنین محمد جمشیدی و ایمان زندی نیز مدت کوتاهی (تقریبا ۳ ماه) در لیگ فیلیپین بازی کردند. صمد نیکخواه بهرامی علاوه برچین سابقه حضور در لیگ فرانسه را نیز دارد و بهنام یخچالی امسال برای تیم دسته یکی رستوک آلمان به میدان خواهد رفت.
حضور مجدد حامد حدادی درتیم سیچوان
به جز حدادی حضور دیگر بازیکنان نام برده در لیگ حرفه ای چین براساس قانون استفاده تک سهمیه آسیایی برای چند باشگاه محدود بوده است. این قانون به تیم های پایین جدول اجازه می دهد علاوه بر بازیکن خارجی از یک بازیکن آسیایی غیر چینی نیز در ترکیب خود استفاده کنند. حامد حدادی در سال ۲۰۱۶ میلادی توانست به عنوان بازیکن خارجی در تیم سیچوان به قهرمانی برسد و عنوان باارزشترین بازیکن لیگ را از آن خود کند. سنتر پرافتخار کشورمان که سابقه پنج سال حضور در لیگ حرفه ای NBA را نیز در کارنامه خود دارد و چندین سال در لیگ چین بازی کرده، سال گذشته در تیم نانجینگ چین بازی می کرد و امسال باردیگر با پیراهن تیم سیچوان به میدان خواهد رفت.
حضور یخچالی در تیم سرمربی اسبق ایران
به غیر از حدادی، بهنام یخچالی دیگر بازیکن لژیونر بسکتبال کشورمان است. این بازیکن که در سال های اخیر درخشش قابل توجهی در آسیا داشته است، سال گذشته هم تیمی حدادی در تیم نانجینگ چین شد و امسال به تیم دسته یکی روستوک آلمان پیوست. درک بائرمن سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان، سکان هدایت تیم روستوک را برعهده دارد و می توان گفت حضور یخچالی در لیگ آلمان براساس شناخت این مربی از لژیونر کشورمان بوده است.
قانون بازیکن خارجی بودن لژیونرها
برخی کارشناسان معتقدند پتانسیل بسکتبال ایران بیش از آن است که تنها دو بازیکن لژیونر داشته باشد. با این حال شناساندن بازیکنان ایرانی به تیم های خارجی وابسته به رزومه ای است که در لیگ کشورمان پر می شود. فدراسیون ایران زمانی می تواند بازیکنان خود را به لیگ های اروپایی بفرستد که لیگ بسکتبالمان را به لیگ کشورهای اروپایی نزدیک کند. همانطور که سطح بسکتبال ایران با سطح بسکتبال دنیا بسیار متفاوت است، درحال حاضر لیگ ایران حتی با لیگ بسیاری از کشورهای آسیایی همچون چین فاصله زیادی دارد. فدراسیون بسکتبال و همچنین کمیته برگزاری رقابتهای لیگ برتری در سالهای گذشته قانونی تصویب کردند که طی آن اگر بازیکنان لژیونر پس از اتمام کارشان در کشورهای خارجی به لیگ ایران بازگردند، به عنوان بازیکن خارجی برای تیم ها محسوب می شوند. این قانون امسال در شرایطی که تنها دو بازیکن فعال در لیگ های خارجی داریم، مورد اعتراض حامد حدادی قرار گرفت و این بازیکن با اعلام اینکه پاسپورت ایرانی دارد و نباید بازیکن خارجی محسوب شود، خواستار تغییر این قانون شد تا بتواند به عنوان بازیکن ایرانی در لیگ کشورمان بازی کند. اگرچه این خواسته به صورت لفظی مورد قبول رئیس فدراسیون قرار گرفت، اما چندی بعد رامین احمدی طباطبایی در مصاحبه ای این موضوع را رد و بر اجرای قانون بازیکن خارجی محسوب شدن لژیونرهای ایران تاکید کرد. بسیاری معتقد بودند خواسته حدادی خواسته به جایی است که باعث قوی تر شدن لیگ بسکتبال ایران می شود و حضور حدادی می تواند کیفیت، اعتبار و جذابیت لیگ کشور را بالا برده و به شناساندن بسکتبال ایران به کشورهای خارجی کمک کند. با این حال در فصل جدید لیگ برتر کشورمان که از اواسط آبانماه برگزار می شود، این قانون همچنان به اجرا درخواهد آمد.
لازم به ذکر است بازی های حامد حدادی در تیم سیچوان در لیگ چین و همچنین بهنام یخچالی در تیم روستوک در لیگ دسته یک آلمان از شنبه ۲۶ مهرماه آغاز خواهد شد.

 

کیانا شادرو