به گزارش آوای ورزش،چهاردهمین دوره رقابتهای لیگ برتر ووشو باشگاههای کشور کار خود را با حضور ۱۰ تیم در دو گروه پنج تیمی آغاز کرد و پس از برگزاری دیدارهای رفت و برگشت در مرحله مقدماتی چهار تیم جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را کسب کردند.

مرحله نیمه نهایی برگزار شد و طی آن پاس ناجا و دانشگاه آزاد با برتری مقابل بیمه حکمت و مقاومت راهی دیدار نهایی شدند. در دیدار رده بندی مقاومت بیمه حکمت را شکست داد و سوم شد، اما پاس ناجا در مبارزه پایانی برابر دانشگاه حاضر نشد تا دانشگاه قهرمان شود. پاسی‌ها در حالی قید حضور در مبارزه پایانی را زدند که در تالو ۴ بر صفر نتیجه را به رقیب پرمهره خود واگذار کرده و آخرین تالوکار خود را نیز به روی تالوفیلد نفرستادند.

مسئولان تیم پاس طبق قانون فدراسیون جهانی می‌بایست تنها به امتیاز تالوکار خود اعتراض کنند و به صورت کتبی به هیأت ژوری ارائه دهند. هیأت ژوری بازهم طبق قانون ملزم به بررسی و اعلام نظر در خصوص اعتراض وارده می‌باشد. در خصوص موضوع اعتراض فوق، بعد از بررسی هیأت ژوری و قانع نشدن پاسی‌ها، فدراسیون ووشو کمیته‌ای متشکل از هیأت ژوری (توحید اسدیان و سعید حیدری)، سرداور مسابقات تالو (محمد فتحی راد)، رئیس کمیته داوران فدراسیون (علی جهانگیری) و رئیس کمیته فنی فدراسیون (مهرداد شیرازی) موضوع اعتراض را در حضور سرمربی تیم تالو پاس بررسی کرده و بازهم تغییری در رای‌ها ایجاد نشد.

با این وجود پاسی‌ها حتی نتیجه این بازبینی را هم نپذیرفته و بر نظر خود مبنی بر ضایع شدن حق تالوکاران اصرار داشتند و در نهایت هم تصمیم گرفتند، قید حضور در فینال را زده و سالن مسابقات را ترک کنند

ترک میدان مسابقه و حاضر نشدن در دیدار نهایی کار پسندیده‌ای نبود و پاسی‌ها به عنوان تیمی که سابقه حضور در لیگ طی سالهای قبل را داشتند به هیچ عنوان نمی‌بایست سالن مسابقات را ترک می‌کردند. وقتی تیمی در یک دوره از مسابقه شرکت می‌کند، مقررات و شرایط برگزاری آن را نیز پذیرفته و باید مطابق آن رفتار کند. اعتراض حق مسلم یک مربی و یا یک باشگاه است، ولی همین اعتراض هم راه و رسم و قوانین خاص خود را دارد که برای پاس فراتر از آن انجام شد. در چنین شرایطی یک تیم نباید به خود اجازه دهد زحمات چند ماهه یک مجموعه را با ترک سالن مسابقات زیر سوال ببرد.

شائبه حمایت فدراسیون از یک تیم خاص و کشاندن آن به رسانه‌ها بدون ارائه سند و مدرک تنها یک ادعای واهی است که چند سالی است در فدراسیون ووشو شنیده می‌شود، ولی مطرح کنندگان این ادعا هیچ سند و مدرکی تا کنون ارائه نداده‌اند. حتی اگر این ادعای مسئولان پاس صحت داشته و اعتراض و رأی داوران تالو را قبول نداشته باشند، ولی بازهم غیبت در فینال توجیه پذیر نیست و به دلیل وجود فیلم اجرای تالوها بازهم امکان پیگیری بعد از پایان مسابقات وجود داشته و دارد.

لیگ برتر ووشو در این دوره به لحاظ کمی و کیفی تفاوت‌های زیادی با دوره‌های قبل داشت. نحوه برگزاری و سازماندهی رقابتها، جذب حامی مالی، پخش زنده تلویزیونی در مدت ۵ روز، تهیه سالن تمرین و آماده سازی و حتی اطلاع رسانی نشان از یک فکر خلاق و البته زحمات زیاد چند ماه برای آن خبر می‌داد که از این جهت و حتی با وجود برگزار نشدن دیدار نهایی یک نمره مثبت در کارنامه رئیس جوان و جدید آن یعنی امیر صدیقی بود.

در خصوص بحث فنی هم باید عنوان کنیم که به دلیل حضور اکثریت قریب به اتفاق پتانسیل ووشو کشور، همه مدعیان تالو و ساندا و رقابت با جوانان با آتیه تیم‌های تازه وارد، از سطح فنی قابل قبولی برخوردار بود که با قضاوت خوب داوران یک دوره مسابقه سطح بالا را رقم زد.

در پایان باید عنوان کنیم که غیبت پاسی‌ها در کنار همه مسائلی که داشت، یک تجربه بسیار ارزنده برای مسئولان فدراسیون ووشو بود. اینکه می‌شود دیدارهای تالو و ساندا را به صورت همزمان برگزار کرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نبود.